Ο Εξωραϊστικός και Πολιτιστικός Σύλλογος Ντουράκο Αλεποχωρίου

ΠΟΜΑΚΟΙ. Μία Προσέγγιση

Κυριακή, 21 Οκτώβριος 2018


ΟΙ ΠΟΜΑΚΟΙ / Μία προσέγγιση

Την όριο γραμμή, μεταξύ της Ελλάδας και της Βουλγαρίας την υλοποιεί η οροσειρά της Ροδόπης, υψηλά βουνά, απρόσιτα, άγονα σχεδόν στο σύνολό τους, με λίγες δυνατότητες ανθρώπινης επιβίωσης.

Σε αυτή την σκληρή περιοχή ζει εδώ και απροσδιόριστο χρόνο, μία υπερήφανη, λεβέντικη, μοναδική φυλή, γνωστή με την προσονυμία “ Πομάκοι ”.

Ο χρόνος εμφάνισης και η φυλετική τους προέλευση δεν είναι προσδιορισμένη, αλλά έχει καθοριστεί κάτω από τις σκοπιμότητες και τα εθνικά συμφέροντα τα υπάρχουν στα εδιαφερόμενα τοπικά Κράτη, την Ελλάδα, τη Βουλγαρία, την Τουρκία, Αλβανία και λιγότερο τα Σκόπια, αλλά και τους Σλαύους.

Αυτοί οι οποίοι έχουν ασχοληθεί με το θέμα, δίνουν διαφορετικούς χρόνους και εκτιμήσεις, προσδιορίζοντας τη φυλετική τους εμφάνιση και τη διαχρονική παρουσία τους, σύμφωνα με την επιστημονική τους επιχειρηματολογία, η οποία συνήθως δεν είναι απαλλαγμένη κρατικών σκοπιμοτήτων, όπως συμβαίνει με την Ιστορία την οποίοι όλοι μας επικαλούμαστε, η οποία όμως δεν είναι μία, αλλά έχειτέσσερις τουλάχιστον διαφορετικές μορφές: την πραγματική Ιστορία, όπως αυτή έγινε, αυτή την οποία o ένας γράφει, αυτή την οποία ο αντίπαλός του γράφει και αυτή την οποία ο τρίτος επειτήδιος κλέβει, για να δημιουργήσει τη δική του, συνήθως ανύπαρκτη Ιστορία.

Με βάση αυτή την πραγματικότητα και ξεκινώντας από τα αρχαία χρόνια, η Ελληνική γραμματεία τους χαρακτηρίζει ως Θρακικά, φύλα, ως απογόνους του Παιονικού φύλου των Αγριάνων, ελληνόφωνους και με συνείδυση ότι ανήκουν στο ελληνικό Έθνος, προσδιορίζοντας μάλιστα και το όνομά τους ως Αγριάνες, ορεσίβιους, γενναίους πολεμιστές, οι οποίοι συμμετείχαν στην εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, αποτελώντας μέρος του περίφημου Ιππικού του. Υπάρχει μάλιστα και προσπάθεια προσδιορισμού του ονόματος ΠΟΜΕΚΟΙ, ως παραφθορά της ελληνικής λέξεως “ Ιππομάχοι”, οι καβαλάρηδες πολεμιστές, με απάληψη των αρχικών “ Ιπ” της λέξεως και μετατροπής του “πομάχοι”, σε “πομάκοι”.

Μία άλλη ελληνική απόδοση της ονομασίας προέρχεται από τη λέξη «απόμαχος», με απάληψη του γράμματος «α» και παραφθορά της υπόλοιπης λέξεως.

Φυλετικά και με βάση τα μορφολογικά τους στοιχεία, η επιχειρηματολογία αποκλείει την Μογγολική τους προέλευση, γιατί εμφανισιακά είναι ξανθοί, δολιχοκέφαλοι, με ανοικτόχρωμα μάτια, ενώ οι αναλύσεις του ΔΝΑ τους, τους προσδιορίζει σε μεγάλο ποσοστό, ως προερχόμενους από την Ελλάδα και σε ένα άλλο ποσοστό από τη Βουλγαρία.

Η διαμονή τους σήμερα και όσον αφορά την Ελλάδα είναι εντοπισμένη στα Πομακοχώρια, καλύπτει δε τις ορεινές περιοχές των νομών της Ξάνθης, της Ροδόπης και του Βόρειου Έβρου, αριθμεί 35000 ψυχές, σύμφωνα με την απογραφή του 1961, είναι βίαια εξισλαμισθέντες χριστιανοί, ενώ η συνολική τους παρουσία στα γειτονικά κράτη και τη διασπορά, υπολογίζεται σε 350.000 έως 400.000 άτομα, με το μεγαλύτερο πληθυσμό να βρίσκεται στη Βουλγαρία.

Η Ελληνική πολιτική και η διπλωματία στο Πομακικό ζήτημα υπήρξε πάντα αυτοσχέδια και με έλλειψη απαγγελματικού βάθους. ‘Ετσι, το μόνο το οποίο κατόρθωσε είναι να καταστήσει ένα υγιές στοιχείο της κρατικής συγκροτήσεως της Ελλάδας, αποδιωγμένο στοιχείο από τον κρατικό ιστό του Κράτους, να το γκετοποιήσει και να τον οδηγήσει σήμερα στα χέρια των Τούρκων, παρά τις κάποιες ιδιωτικές πρωτοβουλίες οι οποίες αναπτύχθηκαν στην περιοχή της Θράκης, πολλές από τις οποίες υπονομεύονται ή ενοχοποιούντραι ως εθνικιστικές.

Πάντως, στην παρούσα φάση, σημαντικές προσπάθειες καταβάλλονται για την ελληνοποίηση των Πομάκων οι οποίοι είναι Έλληνες πολίτες, κάτι το οποίο ακούγεται αυτονόητο, αλλά δεν είναι, την ανάδειξη της πολιτιστικής τους κληρονομιάς και υποστάσεως και την καταγραφή του γλωσσικού τους ιδιώματος σε γραπτά κείμενα.

Από την δεκαετία του 1990 η Ελληνική κυβέρνηση και ιδιωτικές κυρίως πρωτοβουλίες, υποστηρίζουν σωματεία και ομάδες Πομάκων οι οποίοι αναδεικνύουν την εθνική ταυτότητα των Πομάκων ως διαφορετική από την ταυτότητα των Τούρκων.

Το 1997 υποστηρίχθηκε η ίδρυση του "Κέντρου Πομακικών Σπουδών" και τότε ξεκίνησε η έκδοση της Εφημερίδας "Ζαγάλισα".

Επίσης μέσω του "Κέντρου Πομάκικων Σπουδών" το 2009 ιδρύθηκε ο "Πανελλήνιος Σύλλογος Πομάκων" με ιδιωτική χρηματοδότηση.

Στις ημέρες μας στην Ελλάδα υπάρχουν τρεις ενεργοί σύλλογοι που αφορούν στους Πομάκους: το Κέντρο Πομακικών Ερευνών, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Πομάκων στην Κομοτηνή και ο Πολιτιστικός Σύλλογος Πομάκων νομού Ξάνθης και δυο εφημερίδες, η Ζαγάλιστα ("Αλήθεια" στα Πομάκικα), που εκδίδεται από το Κέντρο Πομακικών Ερευνών και η Γκαζέτε Πομάτσκι.

Το ελληνικό Κράτος εξακολουθεί και σήμερα να μην έχει καταλήξει στο τι θέλει και έχει παραμείνει στα στερεότυπα του Ψυχρού Πολέμου, όπου οι Βούλγαροι ήταν αντίπαλοι και οι Πομάκοι της Ελλάδας δεν έπρεπε να έχουν σχέση με αυτούς της Βουλγαρίας, για λόγους καθαρά ασφάλειας της Χώρας.

Αυτά όμως έχουν αλλάξει.

Οι Πομάκοι της Ελλάδας πηγαίνουν συχνά στη Βουλγαρία για να συναντήσουν συγγενικά τους πρόσωπα τα οποία ζουν εκεί και ασφαλώς συμβαίνει και η αντίθετη πορεία.

Και η Βουλγαρία είναι σύμμαχος Χώρα, μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του ΝΑΤΟ και του Συμβουλίου της Ευρώπης, του Οργανισμού για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη (ΟΑΣΕ) και έχει εκλεγεί τρεις φορές μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ.

Ασφαλώς, όλες αυτές οι αλλαγές πρέπει να ληφθούν υπόψη, να σταματήσουν οι ταμπέλες και οι χαρακτηρισμοί « Εθνικιστές» σε όσους ασχολούνται με τα καλούμενα « εθνικά θέματα» και κυρίως να χαραχθεί από το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών ρεαλιστική πολιτική πάνω στο θέμα αυτό, από επιστήμονες και ειδικούς, οι οποίοι γνωρίζουν το ζήτημα.

Θα γίνει;

Πολύ αμφιβάλλω, αν λάβω υπόψη μου την πολύχρονη εμπειρία μου από την μακρά μου υπηρεσία στην Ξάνθη, Κομοτηνή και Διδυμότειχο!!

Ευάγγελος Τσίρκας / 15η Σεπεμβρίου 2018




Πομακοχώρια ονομάζονται τα χωριά στον ορεινό όγκο της Ροδόπης με Πομακικό πληθυσμό, κατά κύριο λόγο. Στην Ελλάδα, Πομακοχώρια συναντάμε στους νομούς Ξάνθης, Ροδόπης και Έβρου. Λόγω του ορεινού χαρακτήρα της περιοχής αλλά και των προβλημάτων της μειονοτικής εκπαίδευσης, τα Πομακοχώρια είναι αρκετά απομονωμένα και έχουν διατηρήσει το γραφικό χαρακτήρα τους, την παραδοσιακή αρχιτεκτονική των σπιτιών και τον ιδιαίτερο πολιτισμό των Πομάκων.

Στην Ξάνθη, ο δήμος Μύκης και οι κοινότητες Κοτύλης, Θερμών και Σατρών αποτελούνται αποκλειστικά από Πομακοχώρια. Πομακοχώρια επίσης βρίσκονται και στην βορειοανατολική περιοχή του δήμου Ξάνθης και στη βόρεια περιοχή της κοινότητας Σελέρου. Αντιπροσωπευτικότερα χωριά είναι ο Κένταυρος, η Γλαύκη, το Ωραίο, η Κοτύλη, οι Σάτρεςκαι οι Θέρμες.

Στη Ροδόπη, οι κοινότητες Οργάνης και Κέχρου αποτελούνται αποκλειστικά από Πομακοχώρια. Πομακοχώρια επίσης βρίσκονται και στη βόρεια περιοχή του δήμου Φιλλύρας, στη βόρεια περιοχή του δήμου Αρριανών, στη βόρεια περιοχή του δήμου Σώστου, στη βόρεια περιοχή του δήμου Ιάσμου, καθώς και στις βορειοανατολικές περιοχές των δήμων Κομοτηνής και Σαπών. Αντιπροσωπευτικότερα χωριά είναι η Οργάνη, ο Κέχρος, η Νέδα, η Χλόη, η Άνω Βυρσίνη και η Δρύμη.

Στον Έβρο, Πομακοχώρια βρίσκονται στο δήμο Ορφέα, στο δημοτικό διαμέρισμα Μικρού Δερείου. Αντιπροσωπευτικότερα χωριά είναι το Μέγα Δέρειο, το Σιδηροχώρι, η Ρούσσα και το Γονικό.

Στην Ελλάδα έχουν καταγραφεί περίπου 160 Πομακοχώρια. Πομακοχώρια υπάρχουν επίσης και στη Βουλγαρία, στις επαρχίες Κάρτζαλι και Σμόλυαν.

Σημαντικότερη οικονομική δραστηριότητα των κατοίκων των Πομακοχωρίων είναι η καλλιέργεια και η πρωτοβάθμια επεξεργασία καπνού[1], και συγκεκριμένα, του αρωματικού μπασμά, που είχε κάνει διάσημη την περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης τον 19ο αιώνα, με το όνομα "καπνός Μακεδονίας".

Σύμφωνα με την απογραφή του 1991, στο νομό Ξάνθης, σε σύνολο 89.594 κατοίκων, οι 18.904 ήταν Πομάκοι.

Στον νομό Ροδόπης , σε σύνολο 109.201 κατοίκων, οι 7.259 ήταν Πομάκοι, ενώ στο νομό Έβρου, σε σύνολο 157.760 κατοίκων, 780 ήταν Πομάκοι.

Συνολικά, στους 356.555 κατοίκους της Θράκης οι 26.935 ήταν Πομάκοι.

Σήμερα ο αριθμός τους υπολογίζεται σε 35.000 περίπου. Από τους 350.000 Πομάκους, οι περισσότεροι ζουν στη Βουλγαρία.

Γενικά τα πιό πάνω αναφερόμενα στοιχεία δεν είναι απόλυτα ακριβή.

greek english

Ειδήσεις με μία μάτια

Επόμενη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου

Συνεδρίαση του ΔΣ του Συλλόγου ΝΤΟΥΡΑΚΟ

DS/ NTOYRAKO

Την 30η Δεκεμβρίου  2018, ημέρα Κυριακή και από ώρα 11.00 συγκαλείται στην οικία του Προέδρου του Σωματείου στο Αλεποχώρι    ( οδός Απόλλωνος ), συνεδρίαση των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου με την πιό κάτω Ημερησία Διάταξη Θεμάτων:

Διαβάστε περισσότερα...

Τυχαία εικόνα

DSCF4149.JPG

Συνδικάτο

Τα νέα από τον Σύλλογο Ντουράκο Αλεποχωρίο
RSS 0.91
RSS 1.0
RSS 2.0
ATOM 0.3
OPML


Ο καιρός στο Megara

Ο καιρός τώρα
Βροχή Βροχή
Θερμοκρασία: 13 °C
Κυριακή, 18 Νοέ
Βροχή Βροχή
Θερμοκρασία: 14 ως 16 °C
Δευτέρα, 19 Νοέ
Περιοδικά σύννεφα Περιοδικά σύννεφα
Θερμοκρασία: 12 ως 19 °C
Weather by AccuWeather.com
Created by Ioannis Sannos (IOS)
Ο Εξωραϊστικός και Πολιτιστικός Σύλλογος Ντουράκο Αλεποχωρίου
Powered by Elxis - Open Source CMS.  Copyright (C) 2006-2018 Elxis.org. All rights reserved.